torsdag, desember 07, 2006

Lyst til å vite noe om norske juletradisjoner?


DSC00007
Originally uploaded by Isabelle Pettersen.
Jeg hadde for lenge siden planlagt å legge ut litt informasjon om de forskjellige dagene man kan merke seg nå i adventstida. Jeg har glemt det litt fram til nå, men heldigvis er det mange dager igjen til jul! Jeg fikk nemlig en fantastisk bok av Katrine i fjor om norske tradisjoner i juletida som jeg har fått mye glede av. Glede er til for å deles, så de av dere som også vil vite mer om våre gode, gamle tradisjoner her til lands bør absolutt følge med på bloggen min framover!

Jeg begynner med i går...
6.desember var en merkedag til minne om den hellige Nicolaus, eller Nikolas som han kalles her. Han døde visstnok denne dagen en gang mellom år 345 og 351. Han var en fryktelig gavmild mann som det etterhvert oppsto mange legender om. Sinte Klaas som han ble kalt i Nederland har i senere tid gitt navn til den i dag mer kjente Santa Claus. De nordiske folketradisjonene om julenissen som gav gaver til de snille barna og om Tor med hammern som fløy rundt i en vogn trukket av geitebukker, ble trolig blandet sammen med legendene om Nicolaus slik at Julenissen slik vi kjenner ham i dag flyr rundt og levere gaver til snille barn i en slede med reinsdyr. I folketradisjonen her til lands, som var en smule preget av overtro, var 6.desember en spådomsdag. Da kunne de som ville det finne ut hvem de skulle gifte seg med ved å sette fram en stol og vente på at vedkommende skulle vise seg ved midnatt. Synd at jeg ikke kom på det i går... Jeg lurer nemlig veldig på akkurat det.

Følg med imorra! Da får du vite hvem som angivelig ble unnfanget denne dagen...

5 kommentarer:

Sunniva Erlandsen sa...

Godt sinte Klaas skiftet navn til julenissen etterhvert... Kunne fort blitt kjipt.

Isabelle sa...

hehe! tok litt tid før jeg skjønte den. la ikke merke til det jeg, men godt poeng ja! hadde ikke akkurat vært koselig å fått besøk av sinte Klaas...

Anonym sa...

Du var den rette for den boka, skjønner jeg;)
Vi må treffes snart, isabelle. har vært travelt for begge, men nå savner jeg deg!:S (når jeg så det koselige bildet av skrivebordet ditt i hjørnet, kjente jeg at nå er det på tide å sees igjen,
kanskje vi skal bake pepperkaker eller noe sånn koselig? søndag?:)

Jostein sa...

Vil bare i denne forbindelse nevne at jeg har deltatt i en musikal! om St Nikolas, eller Nikolas fra Patara om du vil. Denne musikalen heter faktisk Nikolas fra Patara, og er lagd av Ivar Skippervold. Det er vel stort sett det jeg velger å si om den musikalopptredenen...

Lillian Maria sa...

åååh, kan man sette frem en stol og finne ut hvem man skal gifte seg med da? Hmmm... Det må jeg prøve til neste år (om det ikke skjer noe drastisk her...)
Hørte en annen myte på barnetv, nemlig at på luciadagen kunne single jenter skrelle et eple i et lang skrell og kaste det bakover skuldra si og den bokstaven som skrellet da lignet på (når det lå på bakken) skulle være forbokstaven til han man skulle gifte seg med... Vært å prøve det og :)