søndag, desember 10, 2006

Julenissen på andre språk


Hjemmelaga juletrepynt
Originally uploaded by Isabelle Pettersen.
Har du ofte gått og lurt på hva julenissen heter i andre land? Flaks at du kom innom bloggen min da! Her er et utvalg med 16 varianter:

brasil: papai noel
chile: viejo pascuero
danmark: julemanden
finland: joulupukki
frankrike: père noël
island: jolasveinn
italia: babbo natale
japan: santa kurousu
kina: dun che lao ren
nederland: sinterklaas
norge: julenissen
storbritannia: father christmas
sverige: jultomten
tyskland: weihnachtsmann
usa: santa claus
østerrike: chriskind

Neste post om norske juletradisjoner kommer den 13. Så følg med, hvis du vil vite hvem som sier: "Inkje bryggja, inkje baga, inkje store eld hava!"

13 kommentarer:

Heidi sa...

Hvorfor høres alt så mye koseligere på svensk? Kake-tårta, hei-hej, julenissen-jultomten

Heidi sa...

Ok, nisse er forresten veldig koselig daaa. "Din nisse" er kanskje mindre koselig :)

Isabelle sa...

enig at svensk er et koselig språk. tror egentlig astrid lindgren er å skylde på for akkurat det... personlig syns jeg den italienske uttalen av julenissen er koseligst.

Anonym sa...

du e kul bell:) Visst eg manglar julestemning, kan eg berre gå inn på bloggen din, så ordner det seg:)

Anonym sa...

så koselig den bloggen din asså!
likte "den japanske nissen" jg.
klem c

Anonym sa...

...eller den islandske; "julas venn" oversatt t norsk!
hilsen c

Anonym sa...

Hei du! Jeg likte virkli den nye layouten din :) (kanskje den har vært ny en stund, men det er visst en stund siden jeg både har blogga sjøl og lest andres blogger..! But now im back)

Anonym sa...

La meg få legge til, på jonsvansveiisk: Isabettersen... eller noe i den retning....

Anonym sa...

Julenis på nederlandsk er IKKE sinterklaas.
Sinterklaas er et barnefest på 5. desember.
Julenis er på nederlandsk KERSTMAN.


Dank u wel

Annelies de Jong

Anonym sa...

Takk for en interessant blogg

Anonym sa...

ma sjekke:)

Anonym sa...

det høres styggere ut på svensk

Anonym sa...

Likte best den på japansk, den var søt(: