mandag, desember 19, 2005

Når en pepperkakebaker baker pepperkakekaker...


pepperkaker
Originally uploaded by Isabelle Pettersen.
Her har du en god, brukanes pepperkakeoppskrift:
- 3 dl sirup og 400 g sukker smeltes i en kjele
- 350 g margarin tilsettes sammen med en blanding av 1,5 ts nellik, 1 ts ingefær, 1,5 ss kanel
- 3 dl fløte piskes og has i
- til slutt tilsettes 1,3-1,5 kg mel og 1,5 ss natron

Melet tilsettes til deigen er passelig. God ide å ta litt lite mel i og heller tilsette mer når du skal bake ut. Deigen settes så i kjøleskapet over natta.

Tips til hva du kan lage:
- pepperkakehus
- navneskilt til soverommene
- tredimensjonale figurer (eks. pepperkakeelefant)
- vanlige små pepperkaker
- egenkomponerte små pepperkaker
- pepperkakehjerter

Pepperkakene stekes på 225 grader i 5 min.
(noe deig havner selvfølgelig aldri på plata...)

Som dere skjønner er jeg nå en erfaren pepperkakebaker. For første gang har jeg lagd pepperkakene fra første smeltede sukkerkorn og jeg føler med dette at jeg har tatt ett viktig steg videre her i livet. Nå er det ingen vei tilbake.

5 kommentarer:

Anonym sa...

gratulerer Bell! Dei var riktig så fine :) Du må ha ei god jul!

Sunniva Erlandsen sa...

eg òg har lyst på pepperkaker!

Line sa...

Hihi! Jeg har også laga pepperkaker iår:-)men vi fikk kke pynta de, for vi fikk litt mye å gjøre, med all pepperkakebakinga, pepperkakehus-pyntinga, marsipan laginga og seigfigur laginga... ikke fullt syv slag, men dog:-p

Anonym sa...

De pepperkakene så veldig gode ut!!! Var tilskuer til noen som lagde store pepperkakehjerter litt tidligere i år, og det endte opp med masse røyk, brentlukt i hele leiligheten, vinduer på vidt gap og det svarteste pepperkake hjertet jeg noen gang har sett.

Du er mye flinkere enn som så!! Gleder meg til TeamAntonsen etter jul og nyttår :)

Anonym sa...

Pepperkakene var kjempegode de, det vet jeg for jeg fikk være med å bake!!! Isabelle ...deigen var kjempefin ikke for klissen og ikke for tørr, du er derfor herved utnevnt som den fremtidige pepperkakebakedeigmesteren i familien!Klem Kathe & Hanna