mandag, november 26, 2007

Skoleveien


DSC00585
Originally uploaded by Isabelle Pettersen
I Trondheim snør det stadig. Og det blåser. Sånn at snøen går rett inn i øynene, og man får kink i nakken av å gå med hodet bøyd og skuldrene oppunder haka. Det er en veldig utfordrende kombinasjon av muskelbevegelser. Særlig klokka halv åtte om morran. Brøytebilen står også opp tidlig, og gjør det lettere for bilene som skal på jobb. Men fotgjengerne derimot, får det tilsvarende vanskelig og må bestige fjell av brøytesnø (populært kalt brøytekanter) i flere kilometer lange strekninger. Man føler seg som en polfarer der man går i mørke og vær og vind. Men man går på, koste hva det koste vil, man er ikke nordmann for ingenting. Også kommer man til slutt fram og, mot alle odds. Og der ligger skolen med varme, innbydende vinduer, med kaffe og annet fint bak.

Og så, om litt, skal man hjem igjen...

DSC00592
Men det er ikke noe å ta på vei for, for det er en ganske fin vei, om man vet hvor man skal gå.

DSC00593
Det fineste og mest spennende finner man ikke alltid på snarveiene.

DSC00594
Og med mobilkameraet klart, finnes det mange fine bilder som man ikke trenger å gå forbi.

DSC00595


Og plutselig er man hjemme igjen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Uff a meg....det er så trist og leit....her hjemme har vi ikke sett snøfilla:( Ja, jeg er råmissunnelig på sånt vær!! Men jeg unner selvfølgelig deg å oppleve litt vinter i disse "klima"-tider. Nyt det så lenge du kan. Håper det er hvitt her oxo når du kommer hjem til jul vaffal. Det var noen flotte bilder jenta mi!

Anonym sa...

Sjøl om polfarereventyret har sin sjarm sjø, så tru æ d e vekti å isje vær førr dristi udi trønderværet sjø! D e bra å snu i tide og glæ sæ t jul vaffla'n t hu mor..!!Ü

Anonym sa...

Flott innlegg a gitt! Stilig sistebilde, så ut som blomster-restene strakk ut armene for å ønske deg vel hjem :)

Anonym sa...

Er så enig, så enig i fotgjengernes harde kamp på mårraakvisten! Men da får vi mosjon å kan spise EKSTRA mye godt når jula kommer:) Håper forresten du fikk levert oppgaven i sta og at du var sånn passe fornøyd med resultatet hvert fall! Til uka er det historier fra Finnskogen og eksamenlesing som gjelder.. Nyt helga og starten på desember:D Blir det konsert på deg på søndag forresten?

Sunniva Erlandsen sa...

Isabelle, jeg blir gang på gang forbauset over dine fantastiske skriveferdigheter! Gleder meg svært mye til du gir ut din første bok :) Har du fått ned noen ideer i barnebok-notatboka du fikk av meg?

Isabelle sa...

Så hyggelig at blogginnlegget mitt kunne glede noen sunniva:) takk takk. i boka jeg fikk av deg er det foreløpig bare skriblerier, for det meste tegninger av bier. men en stund siden jeg har tegna no der. Men nå må jeg si jeg blei litt inspirert plutselig. kanskje en frosk hadde fungert som en spennende hovedperson... en frosk og en bie. hmm...

Anonym sa...

For noen flotte bilder. Det er nesten så jeg kunne ønske meg snø!! Klem K