mandag, juni 19, 2006

Katten og jeg, sammen på vår vei


Rosso og jeg
Originally uploaded by Isabelle Pettersen.
Jeg trodde jeg aldri skulle få se katta igjen da jeg dro hjemmefra etter påskeferien. Vår rundt ni år gamle lille, røde tiger har nemlig vært syk en stund og har beveget seg farlig nær grensa til et besøk hos doktor ikke fullt så dyregod. Rosso, altså katta, kan for eksempel gå rundt på gulvet rett som det er, tilsynelatende uten mål og mening, mens han mjauer sin nød uten at vi selv med vår største samarbeidsvilje skjønner hva han prøver å formidle. Kanskje var det mangel på kjærlighet og omsorg som frembrakte denne underlige oppførselen for en stund tilbake, eller så var det (noe jeg heller mest i retning av å tro) rett og slett savnet etter sommeren som gikk på helsa løs. Med den vinteren som har vært på Østlandet i år er det ikke rart om en stakkars katt (uten støvler!) mister motet. Men så kom jo den etterlengtede solen til slutt, og akkurat i tide, slik at Rosso nå, livsglad og sprell levende, kan ta til fornuft og gjøre som meg. Han glemmer alle bekymringer og lar dem smelte vekk i varmen, han strekker seg ut så lang han er på verandaen, gjesper litt og strekker seg enda litt til før han snur seg rundt og sovner i sola. Alt er glemt i denne berusende årstida som du ikke skal se bort ifra at vil vare for evig. Ja det er ikke mer komplisert enn som så; det er godt å være katt og det er godt å være menneske om sommeren.

8 kommentarer:

Line sa...

Så bra at han blei livsglad igjen! Det er veldig trist når de dyra våre ikke vil mer. Fant takka for seg igår, søndag, etter 13 år hos oss.. Jeg er litt trist, men han var jo gammel og mett av dage nå. Kos deg med Rosso nå, mens han er full av liv!

Anonym sa...

Godt han(eller ho) har kome seg på beina att :)

Apropos kjøttkaker, så gleder eg meg til å møte deg på Stokke:)

Anonym sa...

eller kanskje rosso ble sååå lykkelig over at du kom hjem at han "blomstra" opp! de evige jaktmarker får vente:)god sommer pus! hilsen c

Anonym sa...

Hei! Å så arti å sjå at pusen dåkkers fekk tbake livslysten igjen!! Håpe du he d fint hæme på sommarferie, å at du ikkje jobba vekk ferien.. Ska på jobb no... :( Kjedeli for no kom sola for første gang på ei veke.. Men håpe den kjem igjen i mårgå au for da e d St. Hans feiring! Mange gode venna, å mykje go mat!
Ha en fortsatt go sommer! Me snakkes vel i løpe tå sommarn å så ser i d i august en gong! :)

Buapiå!

Sandra Elén sa...

hei hei, lenge siden sist. er du hjemme for sommeren eller? det ble liksom ikke noe ispsising sist sommer, vi får prøve å ta det igjen i sommer.he he. blir det noe festival på deg i sommer, kanskje toppen, he he he
fred og kjærleik

Sandra Elén sa...

hei hei, lenge siden sist. er du hjemme for sommeren eller? det ble liksom ikke noe ispsising sist sommer, vi får prøve å ta det igjen i sommer.he he. blir det noe festival på deg i sommer, kanskje toppen, he he he
fred og kjærleik

Sandra Elén sa...

okey, skjønner ikke hvordan den kom to ganger, men kanskje jeg har superevner. hvem vet

Sandra Elén sa...

hei, takk for comment, jo det er jo bare å ta turen innom meg da, he he, vet ikke om det blir noe stokke, kommer veldig ann på, vet ikke egnetlig når det er, og så har jeg ikke så mye fri, før vennene mine begynner å flytte. men vi får se, viss du skal kjøre inn en dag, så kan du jo bare si i fra
pez,:)