tirsdag, juni 06, 2006

Hva betyr navnet ditt?

Morsomt å sitte og surfe på nettet asså. Kom over en navnebokside her om dagen og fant en del interessant informasjon. Her er det jeg fant ut om mitt navn:

Isabelle
Opprinnelse: spansk
Variant av: Elisabeth "Guds løfter"
Beslektede navn: Elisabeth og Isabella
Statistikk: 536 kvinner i Norge har Isabelle som første fornavn, 361 har det som eneste fornavn
Navnedag: 19 november

Jeg fant også ut at min søsters navn, Malin, er blant de ti mest populære jentenavna i Norge for tida, mens mitt navn derimot ikke er med på topp100 en gang. Og jeg fant ut at Ronja, som jeg syns er et veldig tøft jentenavn, slett ikke er av svensk opprinnelse som jeg alltid har trodd, det er faktisk hebraisk.

Vet du hva navnet ditt betyr? Tell me!:)

(http://www.barnimagen.com/felles/navneguiden) - hvis du vil gjøre litt navneforskning!

11 kommentarer:

Lillian Maria sa...

Lillian betyr lilje :) Så vet du det... Maria er vel ukjent betydning.. Men kommer av navnet Miriam...

Anonym sa...

17809 personer i Norge heter Kari som eneste fornavn og det var veldig populært rundt 1940!!

Jostein sa...

Jostein er nok av norrøn opprinelse (hva tenkte mamma og pappa på? hvorfor fikk jeg ikke bibelsk navn?), vel jeg liker nå navnet mitt, og en positiv ting ved det er at ingenting rimer på Jostein. Uansett betydningen vet jeg fra før er Hest og Stein. Og det har ingenting med hvordan jeg eventuelt lukter å gjøre. Liker å tenke på de positive egenskapene ved en hest, så alle som vet noe positivt om hester kan poste en kommentar på denne siden om det også:)

Isabelle sa...

Hester er veldig fine Jostein. "Hest er best!" føler jeg en innskytelse til å si her. Hvor mange har ikke hatt hesten som sin beste og trofaste venn? Jeg nevner i fleng: Emil, Zorro, Lucky Luke... også kommer jeg plutselig ikke på fler... Men det betyr ikke at de ikke fins!

Anonym sa...

= solgaven :-)

Anonym sa...

du har altså ett sjeldent navn..her i landet..og vakkert er d!vet henrik betyr hjemmets herre,gotisk.9546 har d som eneste fornavn.trond=trives,vokse.norrønt.populært på 60-tallet.camilla=ektefødt,fri tjener,fribårn...(digger d da..i am born free,nothin`can hold me down:)henriette=lille utgaven av hjemmets herre:)
ps:du vet jg er glad i navnet aron..betyr opphøyet!
god tur idag!velkommen hjem kjære bell.klem,camilla

Sunniva Erlandsen sa...

ikke rart at populariteten for bibelske navn har steget i det siste, navn med nordiske opprinnelser har jo helt sjuke betegnelser. Husker ikke helt hvilket navn det var, men jeg fant i alle fall et navn som betydde fjellknaus! Den er kjip, den... Mamma og pappa tenkte forøvrig heller ikke mye på betydningen av navnene våre. Min søsters navn betyr blind...

Sunniva Erlandsen sa...

oi, gosj, mente betydninger, ikke betegnelser, i min forrige kommentar...

Anonym sa...

Jajaja:)
Ingrid er norrønt og betyr vakker kvinne/hun som er elsket av guden Frøy....

Anonym sa...

hva betyr navnet Malin?

Anonym sa...

Hello would you mind letting me know which web host you're utilizing? I've loaded your blog in
3 completely different web browsers and I must say this blog loads a lot quicker then
most. Can you suggest a good internet hosting provider
at a fair price? Thank you, I appreciate it!
Feel free to visit my site cures for insomnia