fredag, september 08, 2006

Har du tekoppen klar?


Høsten
Originally uploaded by Isabelle Pettersen.
Nå begynner det snart. Rart med det, men nå går jeg rundt og venter på høsttegna. Akkurat som om jeg har glemt at jeg for litt siden ikke orka tanken på kulde og masse klær. Idag våkna jeg til åtte grader utafor vinduet og regnevær. For første gang siden april tredde jeg på meg de store, gode ullstrømpene mine og pakka meg inn i et teppe med en kopp nydelig varm te. Jeg kikker stadig ut på bjørketreet utafor stuevinduet vårt og ser om det har skjedd no. Har det blitt gulere siden sist? Åtte grader ute. Er kortere til snøtemperaturer enn til t-skjortevær. Faktisk. Årstidene fascinerer meg i grunn hvert år. Skulle tro man etter noen år til stede her i livet vendte seg til at naturen forandrer seg, det skjer tross alt temmelig nøyaktig det samme hver gang, men det er alltid like forunderlig fint, alltid. Hadde vi mennesker vært vanskelige å underholde så hadde vel det hele vært annerledes. Det er vel så enkelt som det. Nei, sett deg tilbake i stolen din du, og følg nøye med mens du forventningsfullt sutter på tekoppen du nettopp har laget deg. Årets høstforestilling er snart klar for publikum. Teppene dras til side....

4 kommentarer:

Anonym sa...

ja,d er like vakkert og rart hver gang.en melankolsk årstid d her.men tror vi nordmenn er laga for dette.(drikt en del te-men d er pga influensaen:)hører vel md t årstida den og..)var i kragerø idag-jg kledde mg godt md genser og jakke,men der var d jo fortsatt sommer!ingen forandring!kun at mindre folk i gatene.sola skinte.båtliv,folk bada:)deilig.men "følelsesmessig" rart da-innstilt på høsttur-så ble man jo dratt rett tbake t mai/juni liksom.jaja,kun 9 mnd`r så er vi jo der igjen:)klem,c

Eva Mari sa...

Enig. Fantastisk å bo i et land med årstider :)

Anonym sa...

naa savnet jeg faktisk hosten litt..men fros litt igar i afrika regnet saa begynner nok aa vende meg litt for godt t temp her..hehe skal nok vaffal pakke meg godt inn naar jeg kommer hjem t kalde nord ja! Gleder meg t aa se deg snart kjare syster!!! love u!!!klemmer fra malin

Sunniva Erlandsen sa...

I løpet av sommerkurset (28 dager eller noe) hadde vi en eneste dag hvor det ikke regnet. Den siste uken har det imidlertid vært lite som har tydet på at høsten er begynt. Jeg går i t-skjorte hver dag :)